جستجو

کاکائو را بیشتر بشناسیم

کاکائو از دانه های درخت کاکائو بدست می آید که درختی است کوچک و ساقه های آن به ارتفاع 5 الی 6 متر و در گونه های وحشی آن به 10 الی 12 متر نیز میرسد.کشت این گیاه ابتدا در آمریکای مرکزی و مکزیک انجام گرفته است اما امروزه به علت محبوبیت زیاد آن در اغلب نواحی مستعد دنیا از جمله نواحی استوایی آفریقا مخصوصا سواحل طلا و در برزیل و آمریکای جنوبی کشت می شود. در همه کشورها از کاکائو و مشتقات آن مانند پودر کاکائو – شکلات و انواع فراورده های بدست آمده از دانه های این گیاه استفاده می کنند،اما بیشترین سرانه مصرف کاکائو را کشور بلژیک به خود اختصاص داده است.بهتر است بدانید سرانه مصرف کاکائو در این کشور ده برابر میزان مصرف کاکائو در کشورهای دیگر است،یعنی 5/5 کیلوگرم.
از کاکائو در موارد بسیاری از جمله انواع نوشیدنی ها،کیک و شیرینی و تزئین مواد غذایی مختلف به همراه خامه شکلاتی که از پودر کاکائو تهیه می شود استفاده میکنند.
درخت کاکائو یک گیاه گرمسیری است که همیشه سبز است که ارتفاع آن نهایتا به 12 میرسد،شخصی به نام کارولاس لینافرس نام علمی
THEOBROMA  را به این گیاه داد که در زمان های قدیم کاکائو را از غذاهای خدایان به شمار می آوردند.این گیاه به خاکی پر منفذ احتیاج دارد و البته در زمین های مرطوب رشد نمیکند،همچنین این گیاه را باید در مقابل وزش باد محافظت نمود و آن را در سایه قرار داد.گل های درخت کاکائو به رنگ صورتی می باشند و میوه آن به صورت بلوطی شکل اما درازتر مستقیما از تنه درخت یا شاخه های اصلی  آن می روید.میوه کاکائو هنگام رسیدن حدودا نیم گرم وزن دارد و رنگ آنها زرد مایل به قرمز یا زرد مایل به بنفش است.
در انتها به چند مورد از خواص کاکائو اشاره میکنیم :
- کاکائو مقدار زیادی مواد معدنی از جمله منیزیم – کلسیم – آهن – روی – مس و پتاسیم دارد.
- کاکائو سکته قلبی را کاهش می دهد زیرا این ماده موجب کاهش احتمال لخته شدن خون و انسداد رگها شده و در نتیجه از سکته قلبی جلوگیری می کند.

- کاکائو دارای مقدار زیادی کربوهیدرات است که بیشترآن به صورت فیبر محلول و نامحلول و نشاسته می باشد  بخش اندکی از آن به صورت قند ساده است.
- کاکائو دارای انواع ویتامین از جمله
A – B1 – B2 – B3  و ویتامین C  و E می باشد.
- یکی از مهمترین خواص کاکائو مقابله با چاقی و دیابت است.

نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display