جستجو

هر آنچه که لازم است درباره رنگ‌های خوراکی بدانیم

هر آنچه که لازم است درباره رنگ‌های خوراکی بدانیم

همیشه برای جذابیت غذاهایمان از رنگ‌ها استفاده می‌کنیم. رب گوجه فرنگی، زعفران، زردچوبه و... رنگ‌هایی هستند که از زمان مادربزرگ‌هایمان تا به امروز برای خوش رنگ شدن غذاها و دسرها استفاده می‌شده است. رنگ‌های طبیعی در غذاها و دسرهای ایرانی کاربرد بسیاری دارد. مثلا از زعفران برای غذاها و دسرها مانند شله زرد، حلوا... از رب گوجه فرنگی برای خوش رنگ شدن غذاها و خورشت‌ها، از چغندر (لبو) برای رنگ دادن به سس‌ها  
اما امروز با متنوع‌تر شدن خوراکی‌ها، دسرها و کیک‌ها دنبال رنگ‌های جدید هستیم، که با رنگ‌های طبیعی به دست نمی‌آیند و لازم است از رنک‌های مصنوعی استفاده کنیم. در این مطلب به طور خلاصه به تاریخچه رنگ‌های خوراکی، انواع رنگ‌های خوراکی و نحوه استفاده و نگهداری از آن اشاره خواهیم کرد.

 

تاریخچه رنگ‌ها
رنگ‌های خوراکی به مقدار زیادی در طبیعت وجود دارند. مانند رنگ موجود در میوه‌ها و سبزیجات... از 1500 سال قبل از میلاد مسیح شیرینی پز‌ها در مصر از عصاره‌های طبیعی برای زیبا شدن ظاهر شیرینی‌های خود استفاده می‌کردند. پس از انقلاب صنعتی، مواد غذایی هم دچار تغییر و تحول شد. در سال 1856 اولین رنگ خوراکی مصنوعی تولید شد و بعد از آن در اروپا و آمریکا در مواد غذایی مختلف مانند سس‌ها، ژله‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده شد.

آیا رنگ‌های غذایی ضرر دارند؟

همانطور که می‌دانید استفاده بیش از حد از هر نوع مواد غذایی، به مرور زمان مشکلاتی را برای بدن ایجاد می‌کند. بنابراین مصرف بی رویه رنگ‌های خوراکی هم مانند هر ماده دیگری ممکن است به ندرت موجب آسیب رسانی شود.
تا امروز هیچ تحقیقی نشان نداده که همه باید از مصرف رنگ‌ها دوری کنند. اما تحقیقات و مطالعه‌ها نشان داده است ارتباطی بین رنگ‌های خوراکی و بیش فعالی کودکان وجود دارد. متاسفانه در اکثر تنقلات و خوراکی‌های کودکان مانند آبمیوه‌ها، پاستیل و... از رنگ‌های مصنوعی استفاده شده است. در نتیجه بهتر است رنگ‌های خوراکی مصنوعی از رژیم غذایی کودکان حذف شود.
به هر حال در هنگام خرید رنگ‌های خوراکی توجه داشته باشید که حتما از برندهای معتبر موجود در بازار باشد و از استفاده رنگهای فله‌ای و غیر مرغوب پرهیز کنید. رنگ‌های موجود در فروشگاه آقای شکر با دقت و ریزبینی انتخاب شده اند تا به سلامت شما عزیزان آسیب نرساند.

نحوه استفاده و تاریخ مصرف:

رنگ‌های خوراکی فاسد نمی‌شوند، حتی وقتی تاریخ مصرف آنها گذشته باشد. اما نحوه نگهداری از آنها مهم است. لطفا هنگام استفاده از رنگ‌های خوراکی در نظر داشته باشید قاشق کثیف یا چرب به هیچ عنوان با آن تماس پیدا نکند و برای استفاده از رنگ می‌توانید از خلال دندان تمیز استفاده کنید. چون این اتفاق به مرور زمان باعث کپک زدن رنگ می‌شود و دیگر قابل استفاده نیست. اگر مصرف رنگ شما زیاد نیست آن را در یخچال نگهداری کنید و درپوش آن را بگذارید.


انواع رنگ‌ها:
رنگ‌های خوراکی مصنوعی به طور معمول در بسیاری از مواد غذایی مانند سس‌ها، آبمیوه‌ها، شکلات و... وجود دارد. اما رنگهای موجود در بازار که برای مصارف مختلف خانگی استفاده می‌شوند 3 شکل کلی دارند:
رنگ‌های مایع
رنگ‌های ژله‌ای
رنگ‌های پودری

 

رنگ‌های مایع:
مواقعی استفاده می‌شوند که در بافت نهایی محصول تاثیر نداشته باشد و معمولا کاربرد زیادی ندارند. از آنها بیشتر در تهیه دسرها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.
رنگ‌های ژله‌ای 
تقریبا پرکاربردترین رنگ‌های نوع از خوراکی، رنگ‌های ژله‌ای هستند. آنها برای رنگ کردن خامه، مایه کیک، فوندانت، آیسینگ، باتر کریم و... کاربرد دارند.
رنگ‌های پودری:
این رنگ‌ها به دو دسته حلال در الکل و حلال در چربی تقسیم می‌شوند.
از رنگ‌های پودری حلال در چربی می‌شود برای رنگ کردن شکلات آب شده برای تزئین کیک‌ها، خامه و ماکارون استفاده می شود. 
رنگهای پودری حلال در الکل در مقداری الکل خوراکی یا اسانس حل می‌شوند و برای تزیین نهایی کیک‌ها و کوکی‌ها و... کاربرد دارند.


امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شوند و جواب سوال‌های‌تان درباره رنگ‌های خوراکی داده باشیم.

فروشگاه لوازم قنادی آقای شکر             

نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display